Vegánske tipy a triky

V tejto záložke budeme uverejňovať tipy chutného a jednoduchého vegánskeho varenia a odpovede na Vaše otázky, ktoré nám dávate priamo v bufete, alebo cez facebook a mail.

Dúfame, že sa budete z vlastného vegánskeho varenia tešiť a my sa zas tešíme z toho, že takto môžeme prispieť k väčšej obľube vegánstva, prospešného pre planétu, zvieratá aj zdravie ľudí.

Začíname zdravo - na stiahnutie a vytlačenie :)

Začíname zdravo.doc (44544)

Užitočné rady pri prechode na vegánstvo:

http://www.vegan-fighter.com/novinky/deset-rad-pro-vas-vegan-jidelnicek.html

 

Sójové rezne

Sójové plátky namočíme do studenej vody na noc, alebo do teplej vody na 1 hodinu. Príležitostne ich stláčame aby nasali vodu. Plátky poriadne vyžmýkame a ponoríme do marinády (voda so sójovou omáčkou v pomere 2:1.) Po 15 min. 1 plátok mierne vyžmýkame. Po vyžmýkaní ochutnáme, či je slaný tak akurát. Ak nie, marinádu dosolíme, alebo pridáme do nej viac vody. Namarinované plátky mierne vyžmýkame a tesne pred pražením obalíme v cestíčku. Na rozpálenom oleji opražíme z obidvoch strán do zlatista.

Bezlepkové cestíčko: Do studenej vody (radšej najprv menšie množsto) postupne metličkou primiešavame pohánkovú a hrachovú (cícerovú) múku v pomere 2:1. Postupujeme do hustoty palacinkového cesta. Dohustíme kukuričným škrobom – dáva cestíčku krehkosť. Prisolíme a pridáme napr. bylinky, sušený cesnak, kari korenie...

Tradičné cestíčko: Postup je rovnaký ako pri bezlepkovom cestíčku, len použijeme hladkú celozrnná špaldová múka a menšíe množstvo cícerovej alebo hrachovej múky namiesto vajíčka, posolíme a pridáme koreniny alebo bylinky. Môžeme pripraviť aj tzv. trojobal – namarinované, mierne vyžmýkané rezne najprv obalíme v hladkej múke, potom v redšom cestíčku a na záver v strúhanke.

Rezne čo najskôr skonzumujeme.... aby nám ich niekto iný nezjedol, ale hlavne preto, že neskôr už strácajú na kvalite :-)

Vegy majonéza

Základný recept:

150 ml sójového mlieka, 300 ml obyčajný olej alebo olivový, ale jemnej chuti, 30 ml jablkový ocot, ½ lyžice horčice, 1 malá lyžička cukru, ½ lyžičky soli, ¼ lyžičky mletého čierneho korenia

Všetky suroviny nalejeme do nádoby na mixovanie ( vyššia užšia nádoba, na 1 dávku stačí aj 7 dcl zaváraninový pohár). Ponoríme ponorný mixer a mixujemena na nižších otáčkach do zhustnutia. Uchovávame v chladničke. 3 dni určite vydrží ak sa hneď nezje J. Pred mixovaním môžeme na dochutenie pridať 1 mladú cibuľku a pol lyžičky lahôdkového droždia.

Naozaj zdravá majonéza pre 4 člennú rodinu:

2 zrelé avokáda, šťava z polky väčšieho citróna, štipka čierneho mletého korenia, 1 stredná nadrobno nakrájaná cibuľa, ½ lyžičky sušeného cesnaku, ½ lyžičky mletej kurkumy (alebo mletej papriky), ½ lyžičky drvenej rasce, ½ lyžičky soli. Avokáda rozmačkáme v hlbokom tanieri a pridáme všetky suroviny. Kto nemá rád chrumkavú cibuľu, môže si všetko rozmixovať v mixéri.

Majonézou polejeme hranolky nakrájané z bielej reďkovky ( 2 avokáda stačia na 2 stredné biele reďkovky), ktoré sme mierne nasolili a nechali 1 hodinku odležať. Posypeme bylinkami, ktoré máme radi. ( petržlenovou vňaťou, kôprom, bazalkou). A ak ste naozaj hladní, tak si to všetko kľudne zmiešajte s 8 nakrájanými v šupe uvarenými zemiakmi a dostanete chutný zemiakový šalát, alebo reďkovkovú zmes natrite na chlebíky.

Vegy vianočná kapustnica

1 balenie kyslej kapusty ( zn. Tesco - hnedý obal je bez konzervačných látok), 1 cibuľa, ½ lyžičky rasce, 1 bobkový list, 1 lyžica mletej papriky, 2 hrste sušených hríbov, 4 veľké zemiaky, 2 lyžice špaldovej celozrnnej múky, 1 údené tofu, 1 strúčik cesnaku

Na oleji osmažíme cibuľu, pridáme mletú papriku a zalejeme asi 1 litrom vody. Pridáme scedenú kapustu, umyté, hodinku namočené hríby a bobkový list, rascu a varíme asi 10 min. Pridáme nadrobno nakrájané zemiaky a podľa potreby dolejeme vriacou vodou. Varíme ďalších 15 min. Múku rozmiešame v 2 dcl vody a prilejeme do polievky. Necháme zovrieť. Ak treba prisolíme. Pridáme údené tofu nakrájané na malé hranolčeky a pretlačený cesnak. Necháme prevrieť a vypneme. Necháme postáť aspoň 1 hodinku a podávame.


Ako chutne uvariť Robi?

Robi na šampiňónoch – Robi rastlinná bielkovina, šampiňóny, cibuľa, špaldová celozrnná múka, bio zeleninový bujón Alnatura, mletá rasca. Množstvá surovín závisia podľa porcíi. Pri tomto jednoduchom jedle si to už každý kuchár bude vedieť odhadnúť.

Postup:

Robi plátky pokrájame na kúsky, šampiňóny na polovicu a na plátky, cibuľu nadrobno. Špaldovú múku nasucho popražíme na panvici do ružova. Cibuľu smažíme na oleji do zhnednutia. Pridáme trochu vody a varíme do vyparenia. Opakujeme 2- 3 krát ( aby cibuľa zmäkla). Prisypeme Robi, zalejeme vodou – aby bolo zakryté, pridáme šampiňóny. Pridáme podľa uváženia všetky koreniny, bujón, poprípade dosolíme a privedieme k varu. V miske si vo vode dobre rozmiešame opraženú múku, vlejeme do Robi, necháme prejsť varom, dochutíme. K už uvedenému koreniu můžete pre zmenu niekedy pridať sušený cesnak, zázvor, alebo mexické korenie.

Dobrú chuť a radosť z vegy varenia :-) Nech sa Vám darí.

O: Ako varíte cícer, že je taký mäkký? :-)

Tip: Niekedy záleží aj na značke, ktorú kupujete. Namočtena celú noc a varte v tlakovom hrnci asi 40 min. Závisí však od značky. Niekedy treba variť aj dlhšie.

Ďalšie tipy na varenie strukovín:

Pred varením strukoviny treba vždy namočiť.

Väčšie strukoviny ako fazuľu, cícer, sóju na 12 hodín, šošovicu stačí aj na 6 hodín. Ak máte menej času, skúste do vody na namáčanie alebo varenie pridať trochu sódy bikarbóny. Strukoviny rýchlejšie zmäknú.

Strukoviny, obilniny ale aj orechy je dobre namáčať, lebo obsahujú veľa fytátov. Jedná sa o látky, ktoré „ konzervujú“ zrno aby vedelo odolávať dlhé obdobie do ďalšej reprodukcie.  Už naši predkovia vedeli, že tento druh stravy je dobre pred konzumácou poriadne spracovať – namočiť, naklíčiť, variť, kvasiť...Namáčaním sa tieto fytáty vylúčia do vody a naštartuje sa reprodukčný proces (klíčenie). Preto je dobre vodu po namáčaní vyliať a ďalej v nej nevariť. Vylúčenie fytátov spôsobí lepšie trávenie a lepšie vstrebávanie minerálov z potravy.

Klíčky strukovín, obilnín a orechov sú preto také výživné, lebo je v nich sila nového života a taktiež väčšie množstvo vitamínov a „odomknutá“ absorbcia minerálov.

O: Akú sójovú omáčku používate?

Jedná sa o 100% fermentovanú sóju bez akýchkoľvek pridaných chemických látok a tiež bez pšenice, čiže je bez lepku.

O: Akú značku sójového mäsa používate?

Používame viac druhov, ktoré si štandardne môžete kúpiť v každom obchode. Ide skôr o to, ako dosiahnuť, aby bolo sójové mäso aj chutné. Dôležité je ho najprv namočiť do väčšieho množstva teplej vody tak na hodinku až dve, potom ho dobre v tej vode žmýkať ako špongiu, aby sa vylúčila žltá prídavná látka - (nevieme čo to je, ale nechutí nám to :-)) a potom ešte sójové plátky dobre vyžmýkame. Až potom ich varíme v náleve so sójovou omáčkou asi 20 min. Takto predpripravené ich používame do hotových jedál.

O: Rastliny tiež trpia, vedie teda vegánstvo k odstráneniu utrpenia?

Zelenina má tiež život, ale jej vedomie je veľmi nízke. Príliš toho necíti. Naproti tomu, keď zvieratá umierajú so strachom, bezmocnosťou a nenávisťou, tieto vibrácie tam zostávajú a v ich mäse, ako dôsledok, vznikajú jedovaté látky. Preto sa človek po konzumácii mäsa cíti veľmi zaťažený.

Ak chceme úplne vylúčiť aj utrpenie rastlín, mali by sme jesť len plody ( už ste to asi niekde počuli, že? :-)), alebo zrná po prirodzenom odumretí rastliny. Tak nezasahujeme do jej života a neničíme to, čo sme nestvorili. Už nás nič neťaží, ani svedomie :-)

Niektoré tipy: baklažán, uhorky, rajčiny ( trhané bez stopky), bobuľovité ovocie ( trhané bez stopky), obilniny, strukoviny, spadnuté jablká, hrušky, slivky, orechy..

Kontakt

Matice Slovenskej 14
971 01 Prievidza
Tel. na VEGFOOD
0918467670
SvetVeganov@gmail.com